Zoals beschreven in mijn vorige bericht is er voldoende bewijs dat het fonemisch bewustzijn en leesvaardigheid aan elkaar gekoppeld zijn. Ook is er bewezen dat dit getraind kan worden zodat het niveau van lezen in de toekomst verbetert kan worden. Maar hoe train je dit nu in bijvoorbeeld een klassensituatie of wanneer je bijles geeft aan de kind?

De meeste onderzoeken zijn gedaan door professionals in een kleine setting waar er vaak één op één begeleiding plaatsvond. Dit is niet realistisch in een klas, dus welke handvatten heb jij als docent om hier toch mee aan de slag te gaan? Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk en werk jij waarschijnlijk al onbewust aan het fonemisch bewustzijn. Enkele suggesties zijn namelijk vanuit de theorie van Yopp (1992) om te rijmen tijdens lessen of boeken te lezen die veel in gaan op de verschillende klanken en combinaties van klanken. Ook kunnen spellingspelletjes en “storytelling” erg helpen met het ontwikkelen van het fonemisch bewustzijn. Rijmen wordt veel genoemd als één van de beste manieren om spelling en klank met elkaar te combineren. Zo kunnen kinderen erachter komen dat bijvoorbeeld “eye” en “I” op elkaar rijmen terwijl ze totaal anders geschreven worden.

Een leuke manier is om dit te doen met behulp van liedjes. Zoek eens op youtube naar liedjes met rijm en luister deze met de kinderen. Na het luisteren geef je de kinderen de woorden los en laat je hen deze bij elkaar leggen op basis van uitspraak, en dus niet op basis van schrijfwijze. Niet alleen blijft het bij de leerlingen goed hangen omdat zij er een liedje bij in het hoofd hebben, ook zullen zij herkennen dat spelling en klank twee totaal andere zaken zijn die in het Engels helaas weinig met elkaar te maken hebben.

Succes!

Trainen van het fonemisch bewustzijn